Ta strona używa "cookies" umożliwiające logowanie, prowadzenie statystyk odwiedzin i dostosowanie reklam. Dowiedz się więcej na temat celu ich użycia oraz możliwości zmiany konfiguracji przeglądarki na stronie polityka plików "cookies"
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z wytycznymi w linku.

Schowaj
pc x360 ps3 ouya psp mobile old online other
facebook youtube
Zaloguj się lub zarejestruj, aby zobaczyć swój Level !
Schowaj

Wątek zamknięty 
 
Ocena wątku:
  • 21 Głosów - 2.76 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Odpowiedzi Take A Gift] 22.08.2010 [2] Paralotnia - Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
Autor Wiadomość
kuchar37 Offline
Stały Lockator
*****
FullREG

Level: 1

Liczba postów: 236

Dołączył: 11.05.2010

Reputacja: 40

button-youtube

Post: #1
[Odpowiedzi Take A Gift] 22.08.2010 [2] Paralotnia - Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
1. Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
tak

2. Jaką masę może osiągnąć współczesne skrzydło (w wersji dwuosobowej)?
10 kg

3. Czy paralotnia używana jest do celów sportowych?
tak

Cytat: Paralotnia, zwana też glajtem lub parapentem, jest rodzajem szybowca o miękkim płacie nośnym (miękkopłat). Wywodzi się w prostej linii od tzw. spadochronów szybujących, od których odróżnia się dużo większą doskonałością i sterownością. Używana jest głównie do celów rekreacyjnych i sportowych (paralotniarstwo).

Elementem nośnym paralotni jest skrzydło. Do niego za pomocą linek i taśm nośnych podczepiona jest uprząż dla pilota.

W skład typowego zestawu wchodzą:

skrzydło,
uprząż,
system RSH – Ratowniczy System Hamujący, tzw. spadochron zapasowy,
karabinki do połączenia uprzęży z paralotnią,
kask ochronny,
zestaw dodatkowych przyrządów – wariometr, GPS, kompas, radiotelefon, plecak.


Masa całego zestawu dochodzi do 20 kg, chociaż na potrzeby tzw. paraalpinizmu (wspinaczka połączona ze zlotem na paralotni) produkowane są zestawy o masie nieprzekraczającej 5 kg.

Skrzydło paralotni jest konstrukcją komorową, która pod ciśnieniem przepływającego przez nią powietrza uzyskuje profil aerodynamiczny. Jego powierzchnia w rozłożeniu wynosi zazwyczaj od ok. 20 do ponad 30 m² (wersje dwuosobowe do 44 m²). Masa współczesnego skrzydła to ok. 4-8 kg (do 10 kg w wersji dwuosobowej).

Na dolnej części krawędzi natarcia znajdują się wloty, przez które pod wpływem prędkości postępowej dostaje się powietrze. Jego zwiększone ciśnienie powoduje wypełnienie płata i uzyskanie profilu aerodynamicznego. Bardzo istotne dla prawidłowej pracy skrzydła jest, by nie zwalniało poniżej prędkości minimalnej. Z powodu zbyt niskiego ciśnienia następuje wtedy deformacja profilu i utrata siły nośnej.

W celu łatwiejszego napełniania się płata powietrzem, w żebrach znajdują się otwory umożliwiające przepływ pomiędzy komorami. Dzięki nim nawet znacznie podwinięte skrzydło jest w stanie odzyskać właściwy kształt.

Z dolną częścią żeber związane są linki nośne, a z krawędzią spływu – sterówki.

Linki umocowane są do uprzęży za pomocą taśm nośnych w dwóch punktach, co ułatwia sterowanie, natomiast do skrzydła w kilkudziesięciu, dzięki czemu siły są równomiernie rozłożone i utrzymują właściwy kształt płata. Łączna długość linek dochodzi do 500 m. Średnica zazwyczaj zawiera się w zakresie 1-2 mm.

Sterówki umocowane są do krawędzi spływu skrzydła. W odróżnieniu od linek nośnych, ich dolne końce nie są przymocowane nieruchomo do taśm nośnych, lecz przeprowadzone przez bloczek i zakończone uchwytami (po jednym do każdej z rąk pilota). Poprzez zaciąganie sterówki następuje zmiana kąta natarcia jednej z połówek skrzydła powodująca skręcanie paralotni w wybranym kierunku.

Wiele paralotni wyposażonych jest w przyspieszacz. Do belki znajdującej się pod nogami pilota przymocowane są dwie linki, których zaciągnięcie skraca przednie linki nośne skrzydła, zmniejszając kąt natarcia. Paralotnia osiąga wtedy większą prędkość postępową, jednocześnie opadając szybciej.

Uprząż paralotniowa przypomina kształtem plecak. Wyposażona jest w system taśm, które zabezpieczają pilota przed wypadnięciem. Najważniejsze z nich są trzymające pilota taśmy udowe oraz taśma piersiowa, utrzymująca odstęp pomiędzy taśmami nośnymi skrzydła.

Uprząż łączy się z taśmami skrzydła za pomocą dwóch karabinków. Pod siedziskiem znajduje się deska (rzadziej płyta z tworzywa sztucznego), która pozwala pilotowi poprzez balans ciałem nierównomiernie obciążać połówki skrzydła i w ten sposób sterować paralotnią.

W dolnej i plecowej części uprzęży (w niektórych – również po bokach) znajduje się protektor, zabezpieczający pilota przed urazami w razie upadku z niewielkiej wysokości (np. przy nieudanym lądowaniu).

Większość uprzęży wyposażona jest w specjalny pojemnik na spadochron zapasowy. Zazwyczaj znajduje się on bezpośrednio pod siedzeniem. W modelach pozbawionych tego pojemnika, spadochron przewozi się w specjalnej torbie przymocowanej z przodu pomiędzy karabinkami, zwanej kontenerem.

Paralotnia może zostać wyposażona w napęd spalinowy. Jest to zazwyczaj silnik dwusuwowy ze śmigłem obudowanym w kosz, zamocowany na plecach pilota. Ze względu na znaczną wagę napędu i inny rozkład sił niż przy swobodnym lataniu, paralotnie przeznaczone do lotów z napędem mają nieznacznie odmienną konstrukcję.

Po domontowaniu do skrzydła od paralotni (odpowiedniej wielkości) wózka z napędem otrzymujemy pojazd latający nazywany paraplanem.

Ratowniczy system hamujący jest obowiązkowym wyposażeniem paralotni. Składa się z pojedynczego spadochronu klasycznego (okrągłego) lub – rzadziej – systemu kilku połączonych spadochronów. Przechowywany jest w uprzęży lub osobnej torbie przymocowanej do taśmy krzyżakowej, z uchwytem znajdującym się w łatwo dostępnym miejscu, tak by w razie awarii lub utraty kontroli nad paralotnią mógł być natychmiast użyty przez pilota.

Przechylenie ciała pilota w bok powoduje przesunięcie środka cieżkości ukladu i w efekcie zakręt w stronę przechylenia. W taki sam sposób steruje się lotnią.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22.08.2010 17:07 przez kuchar37.)
22.08.2010 17:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika
krisu Offline
Lockator
****
FullREG

Level: 1

Liczba postów: 109

Dołączył: 08.06.2010

Reputacja: 0

button-youtube

Post: #2
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] 22.08.2010 [2] Paralotnia - Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
poprawne
22.08.2010 17:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Zapchlenius Offline
Podglądacz
**
Registered

Level: 1

Liczba postów: 16

Dołączył: 25.06.2010

Reputacja: 0

button-youtube

Post: #3
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] 22.08.2010 [2] Paralotnia - Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
ok sa
22.08.2010 17:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Maro3458 Offline
Bywalec
***
FullREG

Level: 1

Liczba postów: 48

Dołączył: 09.06.2010

Reputacja: 0

button-youtube

Post: #4
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] 22.08.2010 [2] Paralotnia - Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
dobre Smile
22.08.2010 17:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Jox4 Offline
Podglądacz
**
Registered

Level: 1

Liczba postów: 21

Dołączył: 03.07.2010

Reputacja: 0

button-youtube

Post: #5
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] 22.08.2010 [2] Paralotnia - Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
Dobre
22.08.2010 17:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika
GUZIOR008 Offline
Bywalec
***
Registered

Level: 1

Liczba postów: 59

Dołączył: 01.04.2010

Reputacja: 0

button-youtube

Post: #6
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] 22.08.2010 [2] Paralotnia - Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
POPRAWNE Big Grin
22.08.2010 17:54
Znajdź wszystkie posty użytkownika
kkk86 Offline
Stały Lockator
*****
Registered

Level: 1

Liczba postów: 657

Dołączył: 26.11.2009

Reputacja: 476

button-youtube

Post: #7
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] 22.08.2010 [2] Paralotnia - Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
bardzo poprawne
22.08.2010 18:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Bednar13 Offline
Bywalec
***
Registered

Level: 1

Liczba postów: 70

Dołączył: 05.07.2010

Reputacja: 0

button-youtube

Post: #8
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] 22.08.2010 [2] Paralotnia - Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
Poprawne !
22.08.2010 18:42
Znajdź wszystkie posty użytkownika
grub63 Offline
Stały Lockator
*****
FullREG

Level: 1

Liczba postów: 305

Dołączył: 16.03.2010

Reputacja: 88

button-youtube

Post: #9
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] 22.08.2010 [2] Paralotnia - Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
thx, git
22.08.2010 18:51
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
DeJam Offline
Stały Lockator
*****
Registered

Level: 1

Liczba postów: 175

Dołączył: 15.03.2010

Reputacja: 83

button-youtube

Post: #10
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] 22.08.2010 [2] Paralotnia - Czy paralotnie mogą zostać wyposażone w napęd spalinowy?
Poprawne Smile +iPLN
22.08.2010 18:57
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Wątek zamknięty 


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [Odpowiedzi Take A Gift] 19.11.2011 - Ryksa Elżbieta l3fY15 0 9,336 19.12.2011 15:08
Ostatni post: l3fY15
  [Odpowiedzi Take A Gift] 18.11.2011 [2] - Po ilu latach James rzucił studia? krisu 1 9,148 18.11.2011 18:50
Ostatni post: mista
  [Odpowiedzi Take A Gift] 17.11.2011 [3] - W którym roku Thomas zmarł? krisu 1 9,114 18.11.2011 17:25
Ostatni post: mista
  [Odpowiedzi Take A Gift] 17.11.2011 [1] [George Washington] Ile lat róznicy jest międ krisu 1 6,320 17.11.2011 22:10
Ostatni post: mista
  [Odpowiedzi Take A Gift] 17.11.2011 [2] - Ile dzieci mieli John i Abigail? krisu 1 6,787 17.11.2011 22:08
Ostatni post: mista

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
Aktualny czas: 17.08.2018, 16:09 Witaj! (LogowanieRejestracja)
Schowaj