Ta strona używa "cookies" umożliwiające logowanie, prowadzenie statystyk odwiedzin i dostosowanie reklam. Dowiedz się więcej na temat celu ich użycia oraz możliwości zmiany konfiguracji przeglądarki na stronie polityka plików "cookies"
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z wytycznymi w linku.

Schowaj
pc x360 ps3 ouya psp mobile old online other
facebook youtube
Zaloguj się lub zarejestruj, aby zobaczyć swój Level !
Schowaj

Wątek zamknięty 
 
Ocena wątku:
  • 27 Głosów - 3.3 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Odpowiedzi TakeAGift] [1] 28.01.2011 Ile km lini kolejowych posiadała Wielka Brytania w początkach 1850 r.?
Autor Wiadomość
MrStefan Offline
Podglądacz
**
Registered

Level: 1

Liczba postów: 15

Dołączył: 09.11.2010

Reputacja: 0

button-youtube

Post: #1
[Odpowiedzi TakeAGift] [1] 28.01.2011 Ile km lini kolejowych posiadała Wielka Brytania w początkach 1850 r.?
Cytat:Transport kolejowy istniał od starożytności w postaci kolei konnych wykorzystujących wyżłobienia w kamiennych płytach dróg, które powstały m.in. na niektórych mocno obciążonych drogach dojazdowych do Rzymu. Transport szynowy z trakcją konną był znany już w Asyrii ponad 2500 lat temu. Najwcześniejszym świadectwem zastosowania transportu szynowego jest linia Diolkosa (długość 6÷8,5 km), dzięki której przemieszczano statki w poprzek Przesmyku Korynckiego (Grecja) począwszy od około 600 p.n.e. (użytkowano ją przez ponad sześć i pół stulecia).

Najwcześniejsza historia transportu szynowego sięga początku XVII w. W latach 1603-1604 w pobliżu angielskiego Nottingham niejaki Huntingdon Beaumont i Sir Percival Willoughby wybudowali Wollaton Wagonway. Była to najstarsza forma transportu szynowego. Nieco ponad 3 km szlak, zbudowany z drewnianych szyn, połączył miejscowości Strelley i Wollaton a służył głównie do przewozu węgla kamiennego.

Ewolucja kolei od form transportu przemysłowego (głównie w kopalniach) do publicznie dostępnego środka transportu z napędem mechanicznym miała najwcześniej miejsce w Wielkiej Brytanii, kraju, w którym zapoczątkowana została rewolucja przemysłowa. W 1803 r. pojawiła się tam pierwsza kolej konna użytku publicznego, służąca do transportu towarów, a w 1807 – także do transportu osobowego. Od 1804 r. próbowano stosować parowozy (Richard Trevithick). W tym czasie rozpoczęła się również historia kolei na Górnym Śląsku, gdzie w latach 1798-1802 powstała pod Chorzowem "Huta Królewska", otrzymując połączenie konną koleją przemysłową z szybami kopalni "Król". Pierwszą lokomotywą parową, która odniosła sukces komercyjny była 2-cylindrowa, posiadająca koło zębate "The Salamanca" (konstruktor Matthew Murray) wyprodukowana w 1812 dla wąskotorowej linii kolejowej Middleton Railway. Intensywny rozwój transportu kolejowego rozpoczął się w 1825 r., kiedy to George Stephenson uruchomił pierwszą linię kolei publicznej łączącą Stockton z Darlington. Jej znaczenie polegało na tym, że ponad wszelką wątpliwość udowodniła możliwość funkcjonowania parowozu ciągnącego znaczną masę wyłącznie z wykorzystaniem tarcia między kołem i szyną. W 1830 r. została otwarta pierwsza linia trakcji wyłącznie parowej, łącząca Liverpool z Manchesterem.

Na kontynencie europejskim również rozpoczynano od trakcji konnej (pierwsze linie publicznie dostępne pojawiły się w 1827 r.). W całej Europie w końcu 1830 istniały 332 km linii kolejowych (ukończone lub w budowie). Wprowadzenie parowozów jako wyłącznej formy trakcji opóźniło się mniej więcej o 7 lat w stosunku do Brytanii. Jednakże, w krajach najlepiej rozwiniętych, budowa linii dalekiego zasięgu nastąpiła bardzo szybko. Linia łącząca Londyn z przemysłowym okręgiem Lancashire-Cheshire została otwarta w 1838 r., podczas gdy linia łącząca Drezno z Lipskiem – tylko rok później. Chociaż, zwłaszcza w Niemczech, bardzo szybko próbowano budowy własnych parowozów, pierwsza dekada rozbudowy kolei w Europie pozostała pod dominacją technologii brytyjskiej (zwłaszcza Roberta Stephensona).

Z wyjątkiem Belgii, gdzie koleje budowano od początku z myślą o powstaniu sieci obejmującej cały kraj, pierwsze koleje budowano z reguły jako pojedyncze linie. Ponieważ system komunikacyjny wielu krajów w okresie poprzedzającym kolej opierał się na żegludze śródlądowej, jedną z charakterystycznych wczesnych form kolei były linie łączące sąsiadujące zlewnie lub omijające fragmenty rzek, które nie nadawały się do nawigacji (tzw. "portage railways"). Koleje tej grupy budowano w Afryce jeszcze na przełomie XIX i XX w. Inną formą wczesnych kolei były linie łączące ośrodki przemysłowe, zwłaszcza kopalnie, z siecią transportu wodnego. Te, w zamyśle towarowe koleje, szybko przejmowały ruch pasażerski.

Wielki wkład firmy Roberta Stephensona w budowę kolei i taboru nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale także w innych krajach przyczynił się do upowszechnienia toru o rozstawie szyn (prześwicie) 4 stóp 8½ cala (1435 mm). Tym niemniej, ze względów oszczędnościowych, zwłaszcza tam, gdzie koleje miały być budowane w terenie górskim, przyjmowano rozstawy węższe (najczęściej 1067 mm lub 1000 mm), które długo jeszcze nie ograniczały zasadniczo prędkości pociągów. Gdzie indziej przyjmowano rozstawy szersze – ze względów politycznych albo wynikających z ekonomiki ruchu pociągu, czy lokalnych warunków klimatycznych.

W zachodniej Europie początkowo sieci kolejowe rozwijały się najszybciej w krajach, gdzie nie było dobrych innych linii komunikacyjnych. Pewne opóźnienie budowy kolei widoczne jest we Francji, mającej dobrą sieć dróg, oraz w Holandii, mającej dobry system kanałów śródlądowych. W 1845 Wielka Brytania i Irlandia posiadały 4.082 km linii kolejowych, Niemcy 2.043 km, Austro-Węgry 1.058 km, Francja tylko 870 km, Belgia 577 km, Holandia tylko 156 km, Rosja 144 km, Włochy 128 km a Szwajcaria zaledwie 4 km. W początkach 1850 r. Brytania miała 10.594 km linii, Niemcy – 5.076 km, a Francja tylko 2.992 km. Tempo budowy kolei na ogół odpowiadało tempu uprzemysłowienia. W kolejnych dekadach tempo budowy kolei wzrosło również w krajach pozostających do tej pory w tyle. W latach 60. i 70. XIX w. rocznie budowano od kilka do kilkunastu tysięcy km nowych szlaków kolejowych. W wyjątkowo pomyślnym roku 1871, pojawiło się 23 516 km linii kolejowych. W 1875 po europejskich szlakach kolejowych kursowało 42 tys. lokomotyw z 90 tys. wagonów osobowych i 1 mln wagonów towarowych, przewożąc rocznie 1.140 mln osób i 548,7 mln t towarów. W 1878 Europę oplatały linie kolejowe o łącznej długości 158.810 km.

źródło: pl.wikipedia.org

Ile km lini kolejowych posiadała Wielka Brytania w początkach 1850 r.?
10.594

Jakiej długości był szlak Wollaton Wagonway (według tekstu)?
nieco ponad 3km
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28.01.2011 13:33 przez MrStefan.)
28.01.2011 13:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Bednar13 Offline
Bywalec
***
Registered

Level: 1

Liczba postów: 70

Dołączył: 05.07.2010

Reputacja: 0

button-youtube

Post: #2
RE: [Odpowiedzi TakeAGift] [1] 28.01.2011 Ile km lini kolejowych posiadała Wielka Brytania w początkach 1850 r.?
Poprawne !
28.01.2011 14:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika
mista Offline
Banned

Level: 1

Liczba postów: 735

Dołączył: 27.06.2010

button-youtube

Post: #3
RE: [Odpowiedzi TakeAGift] [1] 28.01.2011 Ile km lini kolejowych posiadała Wielka Brytania w początkach 1850 r.?
poprawne
28.01.2011 15:01
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
Maro3458 Offline
Bywalec
***
FullREG

Level: 1

Liczba postów: 48

Dołączył: 09.06.2010

Reputacja: 0

button-youtube

Post: #4
RE: [Odpowiedzi TakeAGift] [1] 28.01.2011 Ile km lini kolejowych posiadała Wielka Brytania w początkach 1850 r.?
dobrze
28.01.2011 15:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Kaziu44 Offline
Stały Lockator
*****
FullREG

Level: 1

Liczba postów: 180

Dołączył: 09.11.2010

Reputacja: 10

button-youtube

Post: #5
RE: [Odpowiedzi TakeAGift] [1] 28.01.2011 Ile km lini kolejowych posiadała Wielka Brytania w początkach 1850 r.?
Good ! ;d
28.01.2011 15:29
Znajdź wszystkie posty użytkownika
LoVeYoUxD Offline
Stały Lockator
*****
FullREG

Level: 1

Liczba postów: 441

Dołączył: 01.12.2010

Reputacja: 89

button-youtube

Post: #6
RE: [Odpowiedzi TakeAGift] [1] 28.01.2011 Ile km lini kolejowych posiadała Wielka Brytania w początkach 1850 r.?
Dobrze.
28.01.2011 15:53
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Wątek zamknięty 


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [Odpowiedzi Take A Gift] 19.11.2011 - Ryksa Elżbieta l3fY15 0 9,276 19.12.2011 15:08
Ostatni post: l3fY15
  [Odpowiedzi Take A Gift] 18.11.2011 [2] - Po ilu latach James rzucił studia? krisu 1 9,089 18.11.2011 18:50
Ostatni post: mista
  [Odpowiedzi Take A Gift] 17.11.2011 [3] - W którym roku Thomas zmarł? krisu 1 9,055 18.11.2011 17:25
Ostatni post: mista
  [Odpowiedzi Take A Gift] 17.11.2011 [1] [George Washington] Ile lat róznicy jest międ krisu 1 6,260 17.11.2011 22:10
Ostatni post: mista
  [Odpowiedzi Take A Gift] 17.11.2011 [2] - Ile dzieci mieli John i Abigail? krisu 1 6,728 17.11.2011 22:08
Ostatni post: mista

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
Aktualny czas: 15.08.2018, 03:57 Witaj! (LogowanieRejestracja)
Schowaj